cootjuh.reismee.nl

Ladies and gentleman ... we've got him !!!

Half zes stond ik weer naast mijn mand omdat er een vroege regenwoud-ontdekkingstocht op het dagprogramma staat. De bus brengt ons een stukje bergopwaarts waar de wandeling ook start, en we zijn niet de enigen die om half 8 al startklaar zijn. De parkeerplaats staat stampvol bussen toeristen, en alle gidsen staan klaar voor begeleiding en uitleg. Wij hebben onze eigen gids, en eigen spotter. Dezelfde mannen die gisteravond een avondwandeling begeleid hebben en ze blijken van wanten te weten. Ik ben benieuwd.

We dalen via een geplaveid pad het regenwoud in. Regenen doet het gelukkig niet, en heiig en benauwd is het ook al niet. De temperatuur is prima om in de schaduw rond te kijken. Ik meld dat ik graag de girafkever zou willen zien, en de gids verteld me dat dat wel eens moeilijk zou kunnen zijn. Toch wijst hij al snel op een blad in de hoogte waar ronde gaatjes in zitten. Dat komt volgens hem van de girafkever. Mooi, we zijn ze NU al op het spoor ! Maar de kever zelf is helaas nergens te bekennen. Wel prachtig grote pluizige bloem, enorme bananenbladeren en bossen met hoge bomen vol lianen. Na de geplaveide afdaling steken we een grote brug over met onder ons een prachtig stuk water en rotsen.

De gids vraagt ineens mijn camera, en ik geef um wat overrompeld af. Daarna zie ik hem naar me gebaren als hij op de brug staat. Er staan meer mensen op een klutje, ik loop erheen en ik doe een vreugdedansje want daar issie !!! Mijn held, de girafkever ! Op de reling van de brug, lekker van wat water te lebberen. Wat issie ontzettend leuk. Ik krijg mijn camera terug en zie dat de gids ergens in een boom OOK kevertjes zag zitten. Eerder nog dan die ene op de brugleuning. Ongekend dat ie de beestjes op het blad ontdekt heeft, want ze zitten aardig ver weg ! Dat belooft nog wat.

De lemuren laten zich hier de gehele dag helaas nauwelijks zien, maar wel worden we verrast met andere wonderen der natuur. Zo krijgen we 5 minuten om in een struik te zoeken naar “een beestje”. Daarna wordt ons zoekgebied verkleind … zonder resultaat. Daarna word een bladgekko aangewezen, en serieus, NOG weet ik kop en staart niet te onderscheiden. Als de gids mijn camera weer overneemt, weet hij een prachtig plaatje te schieten. WAT een geweldig beest !! Hij heeft een beetje een drakenkop, en is een centimeter of 8. En wat is hij goed verstopt.

We wijken nog even af van het hoofdpad, dwars tegen de berg op. Over boomstronken, droge bladeren, vasthoudend aan bamboe en lianen, want er is een lemuur gespot. De kortste weg moet genomen en dat is pittig klimmen. Het resulteert in een samengeklonterde groep mensen middenin de rimboe die met zijn allen naar de boomtoppen staren. Als het zo moet, ben ik liever even geen toerist. Ik schiet een plaatje van de pottekijkers, en wacht tot we door gaan naar het rustiger werk.

Onze gids is een wonderlijke kerel. Hij weet iedereen gelukkig te maken door camera's “in te pikken” en fabelachtige plaatjes te schieten. Met elke camera kan hij omgaan, en voor iedereen heeft hij goede tips om hier foto's te maken. Hij communiceert met verschillende vogels en weet ze als het ware te lokken. Met zijn allen zijn we diep onder de indruk. een topvent !

We vinden piepkleine orchideetjes, een vreemde kameleon, kleurige en minder kleurige vogels die prachtig zingen, en wat ik ook fantastisch vond was een wandelend blad. Piepklein aan de achterzijde van een groen blad gespot. Ik houd er zo van.

Urenlang lopen we over gebaande paden, maar ook dwars door de rimboe. Na een uur of 5 zijn we moe, voldaan, tevreden en hongerig. Tijd om de heuvelen huiswaarts weer te trotseren. We bedanken de gids, gooien er een mooie fooi tegenaan, en gaan naar onze thuisbasis. Er moet echt gegeten worden.

Na het omeletje, en een korte babbel met het thuisfront ga ik me opfrissen en aan de bak met mijn blog. Hopend dat het vandaag beter lukt om eea te plaatsen. En de mand zal vast weer bijtijds opgezocht worden, want ook morgen vertrekken we weer vroeg voor een lange reisdag. Ik geloof dat ik toch een klein beetje spijt heb dat ik de strandvakantie er niet achteraan heb geplakt. Zucht !

Manonie

Jaaaaaaaaaaaaa!!! Mission accomplished!!!!!! WOW, wát een magisch leuk beessie!!! Uhm... en... eentje meegesmokkeld zoals afgesproken? Ha ha ! Knuf, van mij voor jou X

Snor

Fijn dat je je blog hebt kunnen plaatsen en nog wel met plaatjes! Supermooie beestjes gespot in de jungle...gaaf! En dit keer niks over Els d'r beslommeringen, ik ga het bijna missen! Ze heeft het toch niet echt het vliegtuig genomen? Zet je knuffie ook nog een keer leuk op de foto? Daaag snoes.

Marianne

Oh oh wat geniet ik toch altijd

Ellebel

Wat een avontuur Indiana-Co!

Schapekind

Wat grappig! Ik heb iemand in mijn groep wel eens over die kever gehoord en verklaarde 'm voor gek.. maar jij hebt hem zelfs op camera, top!! Wat een reis Co! Mag ik stiekem een beetje groen zien van jaloezie? Zó toff!!

Jolanda

Wat een mooie dag!!

Bie

Kijk het afwachten is beloond!

mammaja

Dit is de reis van van je leven, je wordt steeds enthousiaster en wij natuurlijk met jou.Liefs van ons en nog heel fijne dagen.

vader Jan

Dit was toch wel een hele mooie wandeldag.
Zelfs ik heb er van genoten. En dacht:
Het natuurlijke is bovennatuurlijk genoeg.

vader Jan

Dit was toch wel een hele mooie wandeldag.
Zelfs ik heb er van genoten. En dacht:
Het natuurlijke is bovennatuurlijk genoeg.

Tineke

Hé Cootje, weer een bijzondere dag. Lef om die camera af te staan. Geeft wel mooie plaatjes

Liefs,

Tineke

Emma

Die girafkever is cool!!!